راهنمای خانم‌های عجول برای باردار شدن – بخش ۲

سرفصل مطالب

پیش‌درآمد
پیش‌گفتار
مقدمه
فصل ۱: قبل از اقدام برای بارداری چه باید کرد
فصل ۲: مکمل‌ها، ورزش، و رژیم غذایی بدون شکر
فصل ۳: نه اون نوع تخمکی که از تو شونه تخم مرغ بیرون می‌یاد: چطور زمان تخمک گذاری خودتون رو تعیین کنین
فصل ۴: مامبوی افقی: بهترین زمان برای رقصیدن رقص بچه
فصل ۵: تعیین جنسیت بچه‌تون
فصل ۶: نه اونقدر ترسناک که شما شنیدین: آمار واقعی دربار‌ی سن و باروری
فصل ۷: «اگه یک نفر دیگه بهم بگه: فقط ریلکس باش …»: جنبه‌ی روانشناختی باردار شدن
فصل ۸: ادرار روی نوارهای بیش‌تر: دو هفته انتظار و زمان تست بارداری
فصل ۹: پایان‌های ناراحت‌کننده: سقط جنین
فصل ۱۰: کی باید دکترتون رو ببینین و وقتی این کار رو می‌کنین چه انتظاری باید داشته باشین
فصل ۱۱: تبریک، و آماده بشین که ساعت ۸ به رختخواب برین: بعد از اینکه باردار شدین
پیوست الف: راهنمای خانم‌های واقعاً عجول برای باردار شدن: اغلب توصیه‌ها، همه‌ی حقایق، به همراه چند شوخی
پیوست ب: رمزگشایی کلمات اختصاری: چطور با بقیه‌ی جمع مخفف حرف بزنین
پیوست پ: شمارش معکوس ِ اقدام برای بارداری
پیوست ت: لیست خرید خانم‌های عجول
پیوست ث: پیشنهادهای غذایی
پیوست ج: عیب‌یابی
پیوست چ: جزئیات بیش‌تری درباره‌ی دختر دار شدن یا پسر دار شدن: چطور شتلز قضیه رو اشتباه گرفت
پیوست ح: مطالعه‌ی بیش‌تر
منابع

پیش‌گفتار

نوشته‌شده توسط سارا ام. اپلتون، پزشک گروه زنان و زایمان، دانشگاه بیمارستان کلورادو

وقتی به مردم می‌گم که متخصص زنان و زایمان هستم، معمولاً با یه سری واکنش روبه‌رو می‌شم، یکی از واکنش‌های رایج اینه که «شما باید کار کردن تو همچین زمینه‌ی شادی رو خیلی دوست داشته باشین.» درسته. هیچ چیزی جالب‌تر از این نیست که تو خوشامدگویی به ورود عضو جدیدی از خانواده به این دنیا کمک کنی. ولی، خیلی از مردم نگرانی و استرس خیلی از بیمارانم رو نمی‌بینن، استرسی که اون‌ها حتی قبل از اقدام برای بارداری با اون مواجه می‌شن.

تصمیم به بچه دار شدن می‌تونه سردرگم‌کننده باشه. علاوه بر این، این یه موضوع خودمونیه، و معمولاً خانم‌ها ترجیح می‌دن این مسائل رو با خواهر یا دوست‌دخترهای نزدیکشون مطرح کنن. ولی افسوس که بهترین رفقاشون لزوماً همه‌ی داده‌ها رو ندارن یا نمی‌دونن چطور این داده‌ها و آمارهای گیج‌کننده رو که مدام تو رسانه‌ها تکرار می‌شن، تفسیر کنن. این جا همون جاییه که «راهنمای خانم‌های عجول برای باردار شدن» وارد می‌شه. دکتر توئنج جزئیات مهم مرتبط با آمادگی و اقدام برای بارداری رو بررسی می‌کنه، و این کار رو با مروری کامل از ادبیات، شوخی به اندازه‌ی کافی، و صمیمیت یه دوست انجام می‌ده.

شاید قبلاً خونده باشین که باید قبل از اقدام برای بارداری شروع به مصرف ویتامین‌های دوران بارداری (پریناتال) کنین، ولی احتمالاً اطلاعات گیج‌کننده و متناقض دیگه‌ای هم خوندین از جمله درباره‌ی ویتامین‌ها و مکمل‌های دیگه، تغذیه، ورزش، تعیین زمان بارداری، کیت های تست بارداری خانگی و غیره. منابع کمی تو دسترس بیمارهایی هست که می‌خوان از مستند بودن علمی و پزشکی گفته‌ها مطمئن بشن. دکتر توئنج به دلیل تخصصش تو تحقیقات، هم داده‌های مرتبط با بارداری طبیعی رو برای خواننده‌هاش تفسیر می‌کنه و هم اون اطلاعات رو به شکلی ارایه می‌کنه که درک اون آسون باشه.

به‌عنوان یه ارائه‌دهنده‌ی خدمت که می‌بینم بیمارها در دوران بارداری و بعد از اون، با افسردگی و استرس دست و پنجه نرم می‌کنن، شاهد اثراتی ناشی از اقدام برای بارداری روی سلامت روحی افراد هستم. استرس و نگرانی معمولاً بیمارها و همسرانشون رو تحت تأثیر قرار می‌ده. بدون یه برنامه‌ی مؤثر برای مدیریت این احساسات، ممکنه زن و شوهرها احساس بیگانگی بکنن و تو این فرآیند سردرگم بشن. قطعاً، این توصیه‌ی کلیشه‌ای که «فقط ریلکس باش» مؤثر نیست و اتفاقاً می‌تونه اون‌هایی رو که می‌خوان برای باردار شدن اقدام کنن، عصبانی هم بکنه. توی «راهنمای خانم‌های عجول برای باردار شدن» کلّی تکنیک کاهش استرس و مکانیزم سلامتی بررسی می‌شن، که خود من هم خیلی از اون‌ها رو به بیمارهام می‌گم تا ازشون استفاده کنن.

یه روز شلوغ تو درمانگاهم، دیانا رو دیدم، بیمار جدیدی که یه وقت برای «مشاوره قبل از بارداری» گرفته بود. مثل خیلی از بیمارهام، دیانا هم یه برنامه ریز بود. تو نوجوانی، خیلی زود دانشگاهش رو انتخاب کرده بود. از کالج مستقیماً به دانشکده‌ی حقوق رفته بود، تقاضای کارآموزی تو بهترین مؤسسات حقوقی رو داده بود و سخت کار کرده بود – تا جایی که به جایگاه شراکت تو اون مؤسسه رسیده بود. تو این مسیر، شوهرش رو پیدا کرده بود؛ طبق انتظار، اون هم یه برنامه ریزه. حالا بعد از تثبیت بخش عمده‌ی زندگیشون، آماده‌ن که بچه دار بشن. اون‌ها جلو من نشسته بودن و سؤال‌هایی رو می‌پرسیدن که بارها تو دفترم شنیده بودم:

  • من می‌تونم باردار شم؟
  • قبل از اینکه شروع به اقدام برای بارداری کنم، چه کارهایی باید انجام بدم؟
  • به اندازه‌ی کافی برای بارداری، سالم هستم؟
  • آیا زندگی ما برای بارداری، بیش از حد استرس زا ست؟
  • ما چی کار می‌تونیم بکنیم تا شانس باردار شدن خودمون رو افزایش بدیم؟
  • ما می‌تونیم همه چی رو تو این فرآیند کنترل کنیم؟
  • اگه تو سه ماه باردار نشدیم، چی؟ شش ماه؟ یه سال؟
  • زیادی برای این کار صبر کردیم؟

آخرش، دیانا، شوهرش و من یه صحبت طولانی داشتیم تا به سؤالات اون‌ها پاسخ بدم و یه برنامه‌ی عملی تنظیم کنیم. امیدوارم که اون‌ها دفترم رو تو حالتی ترک کرده باشن که استرس و دل‌واپسی‌هاشون کم شده باشه و چشم‌انداز مثبتی درباره‌ی برداشتن قدم‌های بعدی برای گسترش خانواده‌شون داشته باشن. همین طور، «راهنمای خانم‌های عجول برای باردار شدن» منبعیه که باموفقیت جواب سؤالات رو می‌ده، نگرانی‌ها رو متوقف می‌کنه و به خواننده‌هاش امید می‌ده.

پس، اگه شما هم خانمی هستین که کارهای مختلف زندگیش رو برنامه‌ ریزی کرده و حالا راهنمایی می‌خواین که چطور شانس باردار شدن خودتون رو افزایش ببرین، این کتاب برای شما ست. شاید شما یه برنامه ریز نباشین، ولی می‌خواین نقش فعالی تو باروری خودتون بازی کنین، باز هم این کتاب به درد شما می‌خوره. یا شاید فقط سؤال‌هایی درباره‌ی اقدام برای بارداری دارین و می‌خواین اطلاعات مفیدی به دست بیارین که شوخ‌طبعی و واقع‌بینی هم به اندازه‌ی کافی توش باشه، پس به خوندن ادامه بدین.

درباره‌ی نویسنده

فرهاد سپیدفکر (بامَن)

نمایش همه‌ی مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 2 =